Tuesday 23 September 2014

Home » , » 3 Tips Melatih Anak Mengemas

3 Tips Melatih Anak Mengemas

Rumah sering bersepah selepas anak selesai bermain? Ramai ibu bapa yang tercari-cari tips melatih anak supaya mengemas selepas selesai bermain. 

mendidik anak mengemas

Dengan melatih anak mengemas barang atau alat permainan sendiri, anak akan lebih bertanggungjawab terhadap barang sendiri. Ibu bapa juga akan kurang terbeban untuk mengemas keseluruhan rumah.

Untuk melatih anak mengemas barangan sendiri, seharusnya dimulakan sejak kecil. Ibarat pepatah, meluntur buluh biar dari rebungnya.  

Saya nak kongsikan 3 tips bagi melatih anak mengemas barangan sendiri. 

❤️ Bagi anak yang berumur kurang dari 3 tahun, ibu bapa tidak seharusnya menyuruh anak mengemas sebaliknya diajak mengemas. Tunjukkan dahulu caranya dan minta anak turut sama mengemas. Setelah anak berumur 4 tahun ke atas barulah boleh disuruh dan kemungkinan ibu bapa harus mengingatkan anak berulang kali.

❤️ Mendidik anak supaya sukakan kebersihan. Sebagai contoh, memberitahu anak bahawa Allah dan Nabi sukakan kebersihan dan kekemasan, atau memberitahu anak bahawa syaitan sukakan bilik atau tempat yang kotor dan syaitan akan menjauh sekiranya bilik itu kemas dan bersih. 

❤️ Mendisiplinkan anak supaya meletakkan kembali barang yang diambil ke tempat asalnya sejurus selepas selesai digunakan. Sekiranya anak dilatih sedemikian, anak akan terbiasa untuk terus mengemas barangan selepas digunakan. 

tips melatih anak mengemas

Dengan melatih anak untuk mengemas barangan sendiri sejak kecil, anak tersebut akan membesar dengan sukakan kebersihan dan kekemasan. Juga melatih untuk pengurusan diri. Sekiranya anak sudah berkahwin, anak akan lebih cenderung membantu isteri/suami untuk mengemas.
Ingin membeli produk Shaklee secara online?
Coppp!!! Nak beli produk Shaklee dengan harga yang lebih murah?? Jom join ahli sekarang.

Mencari-cari bisnes untuk side income? Jom sertai kami.
------------------------------------------------------------
Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Hubungi saya di feeza.k@gmail.com atau 0133602633 untuk sebarang pertanyaan.

1 comment:

  1. Tips yang sangat membantu. . Terima kasih dear.....nak bantu anak anda cemerlang dan sihat.? Singgahlah ke blog sy yer...untuk maklumat lanjut

    ReplyDelete