Tuesday 11 November 2014

Home » » 10 Sebab Kenapa Patut Beri Meal Shakes Kepada Anak

10 Sebab Kenapa Patut Beri Meal Shakes Kepada Anak

Kenapa nutrisi penting masa awal usia kanak-kanak?


Perkembangan/tumbesaran kanak-kanak paling pesat berlaku pada beberapa tahun pertama usia kanak-kanak. Jadi pada waktu inilah masa yang paling penting dan kritikal untuk bekalkan anak dengan pemakanan yang berkhasiat dan lengkap nutrisi.

Namun bukan mudah nak pastikan anak dapat nutrisi yang secukupnya. Lebih-lebih lagi dengan keadaan zaman sekarang penuh dengan fast food, makanan sejuk beku dan bergoreng yang pastinya tidak bermanfaat buat anak.

Menambah kesulitan lagi bila anak jenis cerewet dan memilih makan. Jangankan nak makan sayur, makan buah-buahan pun liat. Sudah pastilah keperluan nutrisi anak tidak dapat dipenuhi.

Kalau anak jenis bukan cerewet makan, masalah kekangan masa pada ibu bapa pula. Tak sempat nak sediakan makanan yang berkhasiat buat anak sebab nak berkejar ke pejabat. Balik pejabat dah penat nak memasak. Sudahnya beri makan anak setakat beri makan saja. Tidak pasti samada cukup atau tidak nutrisi yang diperlukan.

Jadi penting ibu bapa cari solusi kepada masalah ni. Berikan anak supplement yang lengkap dengan nutrisi keperluan harian anak pastinya lebih baik daripada beri anak makan tapi masih tak dapat penuhi keperluan nutrisinya.

Supplement adalah makanan tambahan dan bukannya ubat. Jadi supplement ni bukan untuk anak yang sakit saja ye. Anak sihat pun kita boleh berikan supplement kerana ia bukan ubat. Tak macam ubat yang kita perlu beri pada anak yang sakit saja.

Shaklee ada 3 produk yang sangat diperlukan oleh kanak-kanak iaitu Meal Shakes, Omega Guard dan Lecithin. Tapi dalam entri kali ni saya akan fokus kepada Meal Shakes sahaja. Lagi dua tu kita buat entri lain pula la ye.

Ingin saya jelaskan bahawa Meal Shakes ni bukan pengganti makanan ye. Nama pun makanan tambahan maka Meal Shakes membantu mengisi kekurangan nutrisi dalam badan anak.


10 sebab kenapa patut beri anak meal shakes

10 Sebab Kenapa Meal Shakes Patut Diberi Kepada Kanak-Kanak


So kenapa ye ramai ibu yang dah memang beri anaknya Meal Shakes terus continue berikan Meal Shakes? Dan kenapa ibu yang belum berikan anaknya Meal Shakes patut mula berikan Meal Shakes?

Point utamanya adalah kepada kandungan Meal Shakes tu sendiri, pelbagai kebaikan yang Meal Shakes tawarkan untuk kanak-kanak.

1) Karbohidrat glisemik indeks rendah

Karbohidrat ini bekalkan tenaga untuk kanak-kanak supaya anak kekal bertenaga. Tenaga ni akan dilepaskan secara perlahan-lahan jadi anak tidaklah lemah lemau sepanjang hari. Bestnya Meal Shakes kerana mengandungi karbohidrat kategori indeks glisemik (G.I) rendah. So tak perlu risau bila ambil Meal Shakes ni takkan menggemukkan. Sebab itu juga kanak-kanak yang obesiti digalakkan ambil Meal Shakes kerana low G.I.

2) 9 asid amino

Asid amino penting untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu badan. Memandangkan asid amino tidak boleh dihasilkan oleh badan dan hanya boleh didapati daripada makanan sahaja, memang sangat perlulah ambil Meal Shakes ni. Kekurangan asid amino boleh membantutkan pembentukan sel-sel baru dan menyebabkan keguguran rambut. Jadi sangat penting bekalkan anak-anak dengan Meal Shakes memandangkan pada waktu kanak-kanak lah pertumbuhan yang paling pesat.

3) Antioksidan (vitamin A, C, E)

Antioksidan yang terkandung dalam Meal Shakes adalah vitamin A, C dan E. Antioksidan mengelakkan radikal bebas dan seterusnya membantu mengekalkan kesihatan kulit dan perbaiki sel-sel badan. Hasilnya kulit sihat dan cantik, tidak terlalu sensitif sampaikan berparut hanya kerana digigit nyamuk contohnya.

4) Fiber

Oleh kerana ramai kanak-kanak yang cerewet dalam pemakanan, taknak makan sayur, taknak makan buah-buahan, masalah penghadaman dan sembelit seringkali berlaku. Dalam Meal Shakes ni ada fiber yang sangat membantu melawaskan. So tiada masalah penghadaman dan sembelit.

5) Vitamin B

Vitamin B meningkatkan fokus dan perhatian anak-anak serta memelihara sistem saraf. Jadi kalau ibu bapa ada anak-anak yang susah nak fokus memang perlu berikan Meal Shakes. Kalau anak susah nak fokus berkemungkinan akan bermasalah untuk belajar dan menerima ilmu dengan baik.

6) Sodium dan magnesium

Sodium dan magnesium membantu menyeimbangkan cecair dalam badan, jadi badan akan kurang rasa letih. Kanak-kanak memang aktif di sekolah, lebih-lebih lagi ada banyak aktiviti...dengan sukannya lagi. So lebih baik berikan anak Meal Shakes daripada dok beri 100 plus yang tinggi kandungan gulanya.

Selain daripada Meal Shakes, boleh juga berikan Performance Drink.

7) Vitamin C

Vitamin C memberi perlindungan antibodi kepada kanak-kanak. Fakta menarik tentang vitamin C adalah sebagai makanan darah putih yang bertanggungjawab melawan kuman. Sebab itulah dalam tv pun penuh iklan galakkan beri anak-anak vitamin C kan. Selain itu, vitamin C juga berperanan dalam kesihatan gusi, gigi serta kulit.

8) Vitamin A

Sayuran seperti lobak mengandungi vitamin A yang bagus untuk mata. Tapi susah nak pastikan anak makan lobak ni kan...lebih-lebih lagi yang jenis picky eater. So dengan berikan Meal Shakes ni tak perlu paksa anak makan lobak lagi.

9) Kalsium dan vitamin D

Masa kanak-kanak, kalsium sangat diperlukan untuk pertumbuhan. Kekurangan kalsium boleh menyebabkan ketinggian terbantut. Dan kalsium itu mesti didatangkan sekali dengan vitamin D dan magnesium. Vitamin D membantu serapan yang maksimum dan tulang yang mampat. Magnesium sebagai ejen pengangkut yang menghantar kalsium untuk diserap. Magnesium juga mengelakkan sembelit.

Produk lain Shaklee yang ada kalsium, vitamin D dan magnesium adalah Ostematrix.

10) Iron dan B12

Iron dan B12 penting untuk pembentukan sel darah merah. Sel darah merah mengangkut oksigen ke seluruh badan termasuk otak. Kekurangan iron akan menyebabkan anak kelihatan pucat dan lesu.

Bila anak sakit pastinya akan buatkan ibu bapa risau kan. Nak kerja pun hati tak senang. Jadi selagi boleh cegah haruslah cegah. Berikan anak makanan yang terbaik untuk kesihatan yang berpanjangan.

Hubungi saya untuk konsultasi lanjut secara percuma.



BAGAIMANA ORDER PRODUK SHAKLEE
Mudah je, boleh order secara online dengan klik link di bawah:

Ingin dapatkan produk Shaklee secara COD (cash on delivery)? 

Copp!! Nak dapatkan produk Shaklee dengan harga yang lebih murah? Jom daftar sebagai ahli.

Berminat menjana pendapat sebagai SID (Shaklee Independent Distributor)?
Pertanyaan serta penyertaan anda sangat dialu-alukan :)

------------------------------------------------------------ 
Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Hubungi saya di feeza.k@gmail.com atau 0133602633 untuk sebarang pertanyaan.

8 comments:

  1. Meal Shakes memang bagus untuk meningkatkan kesihatan anak. Mak ayah pun boleh tumpang minum :-)
    Sertai Peraduan Beli & Menang

    ReplyDelete
  2. minuman seisi keluarga saya..alhamdulillah sihat dan ceria :)

    ReplyDelete
  3. memang sedap...campur dengan esp dan collagen powder terbaik!

    ReplyDelete
  4. Best kan meal shakes campur ngan esp..blend ngan ais lagi sedap

    ReplyDelete
  5. Meal shakes membantu anak saya yang xtiada selera makan kepada seorang yang kuat makan..mujur simpam stock promo bulan lepas..berbaloi-baloi..

    Tips Sembelit Ketika Berpantang

    ReplyDelete
  6. mealshake memang membantu dalam menambah nutrisi yang tidak cukup diambil didalam makanan harian anak.. terbukti berkesan juga, anak lebih fokus disekolah..

    ReplyDelete
  7. Anak sy pngemar mealshake...mmg terbaiklah utk tmbh brt bdn..tngkatkn selera mkn...n antibodi...ibu2 wajib try ni utk anak2...

    http://mummyfarisharyyan.blogspot.com

    ReplyDelete