Wednesday 3 September 2014

Home » , » 10 Tips Mendidik Anak Dengan Cara Yang Betul

10 Tips Mendidik Anak Dengan Cara Yang Betul

Mendidik anak sejak kecil bukanlah mudah. Jika salah didik dikhuatiri anak akan bermasalah perangainya bila sudah besar. Dalam mendidik anak, ada perkara yang harus ibu bapa ingat dan elakkan.
penjagaan anak
1) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh untuk memukul/menampar anak. Nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh dikawal.

2) Jangan pukul anak dari paras lutut ke atas. Seeloknya rotan/pukul anak di telapak kakinya. Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan dapat merangsang bahagian otak.

Sabda Rasulullah s.a.w.

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”
3) Panggil anak dengan panggilan yang baik. Sebab itu sangat penting menamakan anak dengan nama yang membawa maksud yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak malu dan merasa rendah diri.
4) Berikan anak anda pelukan dan kasih sayang setiap hari. Anak yang disayangi akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang kurang kasih sayang.
5) Jadi kawan dan pendengar yang baik buat anak. Dengan cara ini, anak akan merasa lebih rapat dengan ibu bapanya. Secara tak langsung anak akan belajar menjadi pendengar yang setia dan menghormati apabila orang lain sedang bercakap.
6) Luangkan masa bersama anak dengan aktiviti luar. Jangan terlalu sibuk dengan urusan pejabat sampai mengabaikan anak-anak. Penting untuk adakan aktiviti bonding sesama ahli keluarga supaya anak merasa kepentingan kehadiran mereka kepada ibu bapanya.
7) Banyakkan bersabar dalam mendidik anak. Sebab pemikiran anak bukan matang macam orang dewasa. Perkembangan anak buatkan mereka ingin mencuba dan mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap.
8) Berikan galakan dan pujian kepada setiap perkara baik yang anak hendak atau telah lakukan. Galakan dan pujian akan membuatkan anak rasa dihargai.
9) Tunjukkan anak teladan yang baik. Setiap perlakuan ibu bapa akan diperhatikan dan diikuti oleh anak. Sebagai contoh, jika kita tak mahu anak makan berdiri, maka sebagai ibu bapa haruslah tunjukkan contoh adab makan yang baik.
10) Berikan anak makanan dari sumber rezeki yang halal dan baik.
Anak-anak itu adalah amanah Allah SWT. Anak-anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang akan mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi”..
------------------------------------------------------------
Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Hubungi saya di feeza.k@gmail.com atau 0133602633 untuk sebarang pertanyaan.

No comments:

Post a Comment