Thursday 2 October 2014

Home » , » Tips Pilih Pakaian Bayi

Tips Pilih Pakaian Bayi

Antara ibu dan ayah, siapa yang selalu belikan baju anak? Biasanya golongan ibu yang paling teruja membeli pakaian anak. Sebenarnya terdapat beberapa perkara atau tips dalam pemilihan baju anak yang harus ibu tau. Maksudnya bila nak beli baju anak bukan pakai pilih yang mana berkenan pada mata ibu je. Banyak perkara yang ibu harus pertimbangkan sebelum membeli sesuatu pakaian bayi tersebut.

bagaimana pilih baju bayi yang selamat

Mudah dibasuh dan warna tidak luntur

Sekiranya memilih pakaian bayi yang berwarna, ibu harus memastikan warnanya tidak mudah tanggal apabila ia dibasuh. Juga pilihan fabrik yang selesa dan mudah dibasuh. 

Saiz besar

Bayi sememangnya cepat membesar. Maka ibu harus membeli pakaian bayi yang bersaiz besar untuk keselesaan bayi, juga supaya baju tersebut dapat dipakai lebih lama. Sekiranya ibu memilih pakaian baju yang muat-muat mengikut umurnya, kemungkinan baju tersebut hanya boleh dipakai sekali dua sahaja. 

Pengaliran udara

Bayi mempunyai kulit yang sangat lembut dan sensitif. Pengaliran udara yang kurang baik dalam baju akan menyebabkan kulit bayi berpeluh dah menimbulkan ruam pada kulit bayi. Pemilihan baju yang bersaiz besar membantu memastikan pengaliran udara yang baik dalam baju bayi.  

Mudah dipakai dan ditanggalkan

Baju yang berbutang sangat disarankan kepada bayi berusia bawah 5 bulan. Ini kerana bayi yang dalam usia begitu lebih banyak baring dan belum pandai duduk sendiri. Jadi dengan menggunakan baju berbutang akan memudahkan ibu untuk memakai dan menanggalkannya.

Kain kapas

Fabrik yang paling sesuai untuk pakaian bayi adalah fabrik dari jenis 100% kain kapas. Selain selesa dipakai, kain kapas dapat menyerap peluh bayi dan seterusnya mengelakkan masalah kulit pada bayi.

Tahan lama

Memandangkan tumbesaran bayi adalah cepat, seringkali baju bayi yang dibeli sempat dipakai beberapa kali sahaja. Maka ibu harus memilih baju bayi yang berkualiti dan tahan lama supaya boleh disimpan untuk kegunaan bayi (anak) yang akan datang. Bungkuskan pakaian tersebut dalam kain kemudian disimpan elok

Bagi bayi yang dilahirkan tidak cukup bulan (pra-matang), ibu harus memastikan pakaian bayi yang dibeli dilengkapi dengan topi bagi melindungi kepala bayi daripada udara sejuk. 

Pendek kata, dalam memilih pakaian bayi terdapat beberapa perkara yang perlu ibu beri perhatian. Ini sangat penting bagi memastikan keselesaan bayi. Jika bayi kurang selesa bayi akan sentiasa menangis. Kesian pada bayi tu sebab tak tahu nak luahkan dalam bentuk perkataan kerana masih kecil.



BAGAIMANA CARA ORDER?
Mudah je, boleh order secara online dengan klik link di bawah:
 
beli produk shaklee secara online
 
Nak join ahli Shaklee dengan saya? Hubungi saya sekarang.

------------------------------------------------------------ 
Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Hubungi saya di feeza.k@gmail.com atau 0133602633 untuk sebarang pertanyaan.

2 comments:

  1. Bagi ibu yang pertama kali mengandung tips ini memang berguna

    ReplyDelete
  2. I'm agree your post, visit my blog about your health at www.cek-sehat.blogspot.com . Thank you

    ReplyDelete