Tuesday 17 June 2014

Home » , , , » 7 Fakta ESP Shaklee Soy Protein Terbaik

7 Fakta ESP Shaklee Soy Protein Terbaik

soy protein shaklee

Soy Protein Isolate Powder atau ESP ni sememangnya antara favorite produk saya. Saya memang sukakan soya pun...hehe... 

Ramai yang persoalkan tentang ESP ni...dek kerana emel tentang bahaya soya yang tersebar. Yang pastinya ESP ni tak sama macam soya yang diperkatakan tu ye. Shaklee dah melabur berbilion untuk jalankan kajian ke atas ESP ni. 

Daripada proses penanaman, pemprosesan...segalanya amat dijaga oleh Shaklee. Malah Shaklee pastikan ESP memenuhi 7 kriteria soya yang selamat untuk diambil.

1) Kacang soya itu sendiri mesti tumbuh membesar secara organik.
Kenapa mesti secara organik? Sebab penanaman secara kimia (bukan organik) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan. Dan dari segi kajian sudah terbukti ada hubungkait antara kanser dan nitrates. Jadi amatlah penting pesticides, fungicides, dan herbicides tidak digunakan disepanjang proses pembesaran kacang soya ni.

2) Kacang soya tu mestilah non-GMO (Genetically Modified Organism)
Maksudnya tak dihasilkan secara genetik. Kenapa soy protein mestilah non-genetic engineered? Sebab secara umumnya, kacang soya yang dari jenis genetik ni adalah murah untuk dihasilkan. Dan kebanyakan syarikat akan mencari cara utk menjimatkan kos. Maka kacang soya yang dihasilkan secara genetik adalah jawapannya. Dr. Louis J. Pribyl, seorang saintis dari Brazil menekankan yang berdasarkan kajian, toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan di dalam sel tumbuhan.

3) Soy Protein tu mesti mengandungi 9 asid amino perlu
Badan memerlukan kesemua 9 asid amino ni untuk menghasilkan hormon, jus penghadaman, antibodi, enzyme. If one essential amino acid is missing, the immune system can be depressed 30%, and many important body functions are delayed or stopped.

4) Dalam proses pembuatan soy isolate, soyflakes mesti dibersihkan dengan air bukan dengan alkohol
Alkohol akan musnahkan kandungan isoflavone sehingga 88%. Sedangkan isoflavone itu diperlukan untuk mengurangkan risiko kanser paru2 etc. Isoflavones juga bermanfaat dalam penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang. Dan yang paling penting, alkohol kan haram. 

5) Bahan anti-thyroid/anti-growth substance mesti disingkirkan
Soya yang mentah mengandungi "anti-growth", "anti-tyrosine" substance. Kalau kekurangan bahan2 ni akan menyebabkan low blood pressure, low body temperature, and restless leg syndrome. Find a brand that uses an extracting process that removes this substance, yet keeps the soy in a raw form in order to maintain the HIGHEST LEVEL OF AMINO ACIDS and ISOFLAVONES which are very sensitive to heat.

6) Proses pembuatan soy protein sebaiknya tanpa pemanasan
Asid amino sangat sensitif dengan suhu yang panas. In some studies, cooking protein has been shown to destroy up to 50% of some ESSENTIAL AMINO ACIDS. If an individual consistently consumes a diet that is lacking in all of the essential amino acids, inadequate brain development and hormones, or other body tissue development can be the result.

7) Soy isolate itu mesti ditambah dgn unsur kalsium
Kajian/artikel melaporkan bahawa serbuk soya adalah sangat berasid dan boleh mnyebabkan kerapuhan tulang. Dan oleh yg demikian unsur kalsium yang secukupnya mesti ditambah dalam soy protein tu untuk meneutralkan kembali serbuk soya tu. Kebanyakan pengusaha/pengeluar protin tidak menambah cukup kalsium.

So kalau sesiapa yang memang sudah consume soy protein sejak dulu, tak kiralah brand apa sekalipun, pastikan produk tersebut mematuhi 7 kriteria di atas.

------------------------------------------------------------ 
Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Hubungi saya di feeza.k@gmail.com atau 0133602633 untuk sebarang pertanyaan.

No comments:

Post a Comment