Friday 14 February 2014

Home » , » Alfalfa Bahayakah?

Alfalfa Bahayakah?

Rasanya ramai yang dah baca artikel bahaya alfalfa dari Dr Zubaidi. Tidak dinafikan artikel itu sangat bagus namun ramai yang membaca artikel itu tanpa memahami isu yang diutarakan dalam artikel itu serta cepat membuat kesimpulan.


Mari kita tengok semula apa yang membuatkan orang takut dengan alfalfa. Saya ringkaskan untuk memudahkan semua pihak memahami.


1. Dr Zubaidi mengatakan bahawa tak salah sekiranya nak ambil supplement tapi pastikan ianya dari syarikat yang dipercayai.
Jawapan: Sememangnya betul..apa2 sahaja yang kita consume haruslah kota ambil tahu syarikat yang keluarkannya. Shakleeadalah syarikat nutrisi yang sudah 57 tahun bertapak dan sudah melaburkan berbilion dolar untuk menjalankan penyelidikan terhadap semua produk keluarannya. Shaklee juga telah diakui sebagai sebuah syarikat yang sangat teliti dalam mengeluarkan produknya yang sentiasa semulajadi, sentiasa selamat dan sentiasa berkesan untuk pengguna2nya.

2. FDA (badan berkuasa di US) menyatakan penggunaan DAUN ALFALFA mungkin SELAMAT tetapi penggunaan dari BIJI BENIH mungkin TIDAK SELAMAT kerana kemungkinan boleh beri tindak balas autoimmune pada pesakit lupus erythematosus (SLE).
Jawapan: Alfalfa Shaklee diperbuat daripada daun alfalfa. Shaklee sangat mementingkan langkah2 keselamatan dan oleh kerana itulah di botol Alfalfa sendiri ada ditulis bahawa TIDAK BOLEH DIAMBIL OLEH PESAKIT SLE.

3. Makan alfalfa secara berlebihan boleh memudaratkan dan mudah mendapat ruam atau sunburn.
Jawapan: Setiap apa yang kita consume ada hadnya dan tidak boleh berlebihan. Maka di botol Alfalfa sendiri ada ditulis sukatan yang dibenarkan untuk sehari. Sukatan maksimum yang dibenarkan adalah 10biji sehari. Pastinya Shaklee sudah buat kajian kenapa hanya dibenarkan ambil maksimum 10biji sehari. Sebab itulah pentingnya mendapatkan consultation cara pemakanan supplement yang betul dan bukannya makan sesuka hati.

4. Pesakit yang mengambil ubat2 tertentu diminta consult dengan doktor dahulu sebelum mengambil alfalfa.
Jawapan: Memang betul...sekiranya kita sedang ambil ubatan dari doktor, apa2 supplement yang kita ambil yang tidak pasti maka sila merujuk kepada doktor. Ini kerana alfalfa adalah herba. Tapi ada tak orang yang nak makan maajun rujuk pada doktor boleh ke tak makan ye? Takde pulak kan..

5. Penggunaan alfalfa dalam KUANTITI YANG BESAR DAN BERPANJANGAN tidak selamat buat ibu hamil dan ibu menyusu.
Jawapan: Ibu yang hamil memang tidak pernah dicadangkan untuk ambil alfalfa. Pada ibu menyusu dibolehkan tapi hanya dengan mengikut dos yang dibenarkan. Artikel tersebut mengatakan penggunaan alfalfa dalam KUANTITI BESAR DAN BERPANJANGAN ye.

6. Pesakit kanser dan fibroid tidak digalakkan ambil alfalfa tetapi belum dibuktikan secara klinikal.
Jawapan: Sememangnya tidak pernah consult pesakit2 ini untuk consume alfalfa walaupun belum terbukti ada kajian klinikal mengenainya.

7. Pesakit yang mengambil ubat cair darah tidak digalakkan ambil alfalfa.
Jawapan: Kandungan vitamin K dalam alfalfa boleh memekatkan darah maka pengambilan alfalfa oleh mereka yang mengambil ubat cair darah (WARFARIN) tidak dibenarkan.

Maka tiada lagi persoalan bahayakah alfalfa untuk kita consume sekiranya kita tahu apa yang kita nak consume. Sudah terbukti alfalfa adalah selamat diambil dan sekiranya ingin mengambil alfalfa, haruslah membuat penilaian dahulu berdasarkan 7 perkara di atas supaya dapat membuat pilihan yang bijak.

Sebab itu pentingnya untuk dapatkan consultation sebelum dan selepas membeli supplement. Jadi sila pastikan untuk mendapatkan consultation dan jangan mudah mendapatkan supplement dari penjual yang tiada ilmu atau sekadar menjual tanpa mengetahui produk tersebut.
-----------------------------------------------------
Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Hubungi saya di feeza.k@gmail.com atau 0133602633 untuk sebarang pertanyaan.

No comments:

Post a Comment