Saturday 5 May 2012

Home » , , » Kepentingan Vitamin Kepada Ibu Menyusu

Kepentingan Vitamin Kepada Ibu Menyusu

Kepentingan Vitamin Kepada Ibu Menyusu

Pernah tak dengar kata-kata yang macam ni?

"Perlu ke saya ni amik vitamin? Saya sihat je...Tak makan vitamin pun tak apa."
"Ala...vitamin tu bukan keperluan pun. Lagipun mahal la...Baik beli benda lain."

Dan banyak lagi la pandangan orang pasal makan vitamin atau nama lain yang orang selalu panggil, supplement.

Tapi hakikat yang perlu kita ambil tahu dan pentingkan, vitamin sangat-sangat diperlukan oleh tubuh badan kita...apatah lagi untuk ibu yang menyusukan anaknya. Tak kira la sumber vitamin itu samada daripada pemakanan harian atau produk kesihatan (supplement) yang melambak di pasaran. Namun satu lagi perkara yang perlu kita concern sekiranya ambil supplement adalah samada supplement itu adalah supplement semulajadi, atau berasaskan bahan kimia semata-mata.

Kenapa ye ibu menyusu perlukan vitamin?
  • Supaya badan ibu sustained untuk menyalurkan zat dan khasiat ke dalam susu ibu kerana anak yang menyusu memerlukan khasiat dan zat untuk membesar.
  • Pemakanan tidak seimbang berikutan ramai ibu-ibu berkerjaya dan trend semasa (i.e tak suka makan sayuran tapi lebih kepada lauk ikan atau ayam semata, suka makan fastfood etc).
  • Membekalkan ibu tenaga dan kesihatan yang baik supaya dapat melakukan aktiviti harian dengan lebih baik...yela, sekarang kan ramai working mom...mana nak kerja di pejabat, mana nak buat kerja-kerja rumah, mana nak layan suami, mana nak layan anak-anak lagi.
Jadi, amat-amat penting ibu mengamalkan pengambilan vitamin supaya susu dapat dibekalkan secara berterusan dan penuh nutrisi. Ibu sihat, anak ceria :)



------------------------------------------------------------
Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Hubungi saya di feeza.k@gmail.com atau 0133602633 untuk sebarang pertanyaan.

No comments:

Post a Comment