Tuesday 29 May 2012

Home » , » Mengandung Walaupun Menyusu Badan?

Mengandung Walaupun Menyusu Badan?


Masih ramai ibu-ibu yang konfius adakah dengan menyusukan anak, kita tidak boleh mengandung? Atau dengan kata lain kita jadi tidak subur? Ops jangan terkeliru. Sememangnya full breastfeed adalah cara semulajadi untuk merancang, namun bukanlah 100% selamat berdasarkan kriteria berikut:

Menyusukan bayi secara eksklusif adalah 98% - 99.5% berkesan dalam merancang keluarga.Namun ianya perlulah memenuhi kriteria berikut supaya keberkesanannya lebih terjamin.

1. Bayi anda berusia kurang dari 6 bulan.
2. Si ibu masih belum mengalami period pertama setelah bersalin.
3. Bayi mendapat penyusuan eksklusif maksudnya siang malam hanya bergantung pada susu ibu semata-mata, masih belum diperkenalkan dengan solid food.

Ibu-ibu pastikan kita fully breastfeed ye, bukan bersulam dengan susu formula, yang tu sah-sah takkan membantu. Hanya eksklusif vreastfeed sahaja memenuhi kriteria ni. Juga pastikan jangan memberi bayi anda solid food terlalu awal.

Jelaslah kebarangkalian mengandung tetap ada jika anda menyusu badan. Bukanlah bermakna jika menyusu badan kita tidak akan mengandung. Yang penting berhati-hati:)
credit

Hubungi saya di feeza.k@gmail.com atau 0133602633 untuk sebarang pertanyaan.

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

No comments:

Post a Comment