Wednesday 12 November 2014

Home » , , » Tips Pelajar Pintar Mengikut Dato' Dr. Hj. Mohd Fadzilah Kamsah

Tips Pelajar Pintar Mengikut Dato' Dr. Hj. Mohd Fadzilah Kamsah

Tertarik dengan petikan motivasi oleh Dr. Hj. Mohd Fadzilah Kamsah (DMFK) tentang pelajar pintar cemerlang yang disiarkan di radio Sinar FM sejak semalam. Saya pasti ramai ibu bapa yang mencari-cari tips anak pintar dan cemerlang dalam pelajaran bukan. Jika tidak masakan ramai ibu bapa yang menghantar anaknya ke kelas tuisyen, kem pelajar pintar, kem motivasi dan sebagainya.


Saya kongsikan sedikit sebanyak key point yang dapat saya tangkap daripada petikan motivasi DMFK...combine key point dari petikan semalam dan hari ini :)

Tips Pelajar Pintar Mengikut Dr. Hj. Mohd Fadzilah Kamsah


Menurut DMFK, pelajar yang pintar dan cemerlang akan belajar dalam suasana yang kondusif atau dalam bahasa biasa sesuai dan selesa untuk belajar lah. Bermaksud, ibu bapa tidak seharusnya sekadar menekankan pembelajaran anak-anak saja tapi turut menitik beratkan suasana tempat/bilik belajar anak-anak.
  • Banyakkan warna hijau dan kuning, atau salah satunya dalam bilik belajar anak.
  • Sediakan cahaya yang terang dalam bilik belajar anak. Penggunaan lampu putih adalah digalakkan berbanding lampu dengan cahaya berwarna yang lain supaya mata anak tidak sakit membaca dalam cahaya yang suram.
  • Keadaan bilik yang hangat iaitu memadai dengan memasang kipas sahaja. Elakkan air cond kerana akan cenderung untuk santai-santai berehat dan tidur.
  • Suasana bilik yang senyap dan jauh dari kebisingan. Elakkan anak belajar sambil mendengar muzik kerana akan membuatkan otak keliru ingin menerima input yang mana (muzik atau ilmu).
  • Menggantung ayat-ayat Al-Quran pada dinding bilik belajar anak, boleh juga tulisan khat.
  • Meja dan kerusi belajar yang menghadap ke arah kiblat. Pada pendapat saya, menuntut ilmu juga satu ibadah maka disebabkan itu disarankan menghadap ke kiblat. Elakkan belajar sambil berbaring atau meniarap.
  • Jika tidak boleh alihkan meja dan kerusi ke arah kiblat, memadai menghadap ke arah tingkap supaya otak dapat lebih tenang dengan melihat pemandangan luar yang hijau seterusnya memudahkan menerima ilmu.

Tidak dinafikan makanan juga memainkan peranan dalam memastikan otak yang pintar. Omega adalah makanan untuk otak yang mengandungi DHA untuk otak yang bijak. Kekurangan DHA pada kanak-kanak juga akan menyebabkan kemuraman atau stress. Kiranya omega ni nutrisi wajib untuk kanak-kanak.

Pada usia anak kurang daripada 4 tahun adalah waktu otak anak-anak berkembang pesat di mana pada waktu itu, kemampuan otak anak sangat tinggi untuk menerima banyak input. Jadi pada waktu inilah ibu bapa harus berikan anak nutrisi terbaik sebanyak mungkin.

minyak ikan untuk otak bijak

Omega Guard Shaklee kaya dengan asid lemak omega 3 yang perlu iaitu EPA dan DHA. Jadi ibu bapa yang nak anak yang cerdas pintar cemerlang dalam pelajaran jangan lupa berikan anak Omega Guard Shaklee. Omega Guard membantu meningkatkan kecerdasan otak, membantu otak fokus terhadap pembelajaran dan lebih mudah mengingati apa yang dipelajari.

Promosi Omega Guard Shaklee sedang berlangsung. Hubungi saya untuk konsultansi lanjut secara percuma :)


BAGAIMANA ORDER PRODUK SHAKLEE
Mudah je, boleh order secara online dengan klik link di bawah:

Ingin dapatkan produk Shaklee secara COD (cash on delivery)? 

Copp!! Nak dapatkan produk Shaklee dengan harga yang lebih murah? Jom daftar sebagai ahli.

Berminat menjana pendapat sebagai SID (Shaklee Independent Distributor)?
Pertanyaan serta penyertaan anda sangat dialu-alukan :)

------------------------------------------------------------ 
Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Hubungi saya di feeza.k@gmail.com atau 0133602633 untuk sebarang pertanyaan.

3 comments:

  1. saya pun amalkan omega ni satu keluarga..yang penting untuk anak ..
    ha..yg duduk berhampiran dengan hafizah boleh COD ye..pastinya konsultansi terbaik!

    ReplyDelete
  2. Sharing yang sangat bagus huda. Tips tu sebenarnya bukan sahaja untuk menjadikan anak pintar, tetapi juga boleh tangani anak yang nakal dan tidak mendengar kata. Suplemen Omega Guard memang sangat membantu untuk anak-anak.

    ReplyDelete