Sunday 2 November 2014

Home » » Resepi Kuih Nagasari

Resepi Kuih Nagasari

Siapa yang suka makan kuih nagasari? Bagi peminat buah pisang pastinya kuih ni adalah favorite. Saya tak pastilah apa nama kuih ni di negeri lain, tapi setahu saya di kebanyakan negeri memang panggil kuih nagasari.

Meh tengok gambar kuih nagasari sikit untuk gambaran lebih jelas bagi mereka yang tak pernah makan atau dengar tentang kuih ni.

cara membuat kuih nagasari
gambar hiasan dari pakcik google

Cuba tengok dalam kuih nagasari ni, ada inti pisang kan. Sebab tu saya cakap penggemar pisang mesti sukakan kuih nagasari ni.

Tengok gambar je takleh nak makan so tak puas lah kan. Jadi mari kita belajar cara-cara buat kuih nagasari ni supaya boleh buat sendiri dan lebih puas makan. 

Resepi ni saya belajar dari mak mertua saya. Pada saya senang je nak buat kuih nagasari ni cuma agak remeh sikit sebab nak kena sentiasa kacau adunan tepungnya sampai tanak (masak).

Bahan-bahan
8 biji pisang yang dibelah dua
3 cawan tepung beras
10 cawan santan
Garam secukup rasa
Daun pisang untuk membungkus

Cara-cara membuatnya
1) Mula-mula campurkan santan dan tepung sehingga tepung larut sepenuhnya. 
2) Masak atas api sederhana dan kacau sekali sekala. Apabila adunan semakin pekat, sentiasa kacau supaya tidak hangus di bahagian bawah periuk.
3) Masak sehingga tanak (masak). Tanda adunan sudah masak apabila kelihatan berkilat/berminyak. 
4) Matikan api dan sedia untuk dibungkus bersama pisang.
5) Ambil daun pisang, letakkan sedikit adunan atas daun pisang, letakkan seketul pisang di atas adunan.
6) Lipat daun pisang supaya menutupi keseluruhan adunan dan pisang. Buat satu-satu sehingga habis kesemua pisang dan adunan.
7) Letakkan dalam pengukus dan kukus selama 15 minit.

Masa saya buat kuih nagasari ni kebetulan tak ada pula daun pisang so saya buat versi moden, susun dalam loyang je then bila nak makan cedok guna sudu..hehe. Tak kisah la macamana rupanya yang penting sedap 😊

Ringkas dan mudah saja bukan? Enak dimakan pada waktu minum petang bersama Cinch Energy Tea Mix ❤️❤️


BAGAIMANA CARA ORDER PRODUK SHAKLEE
Mudah je, boleh order secara online dengan klik link di bawah:
sistem online shaklee

Ingin dapatkan produk Shaklee secara COD (cash on delivery)? 
KETAHUI CARANYA DI SINI

Copp!! Nak dapatkan produk Shaklee dengan harga yang lebih murah? Jom daftar sebagai ahli.
CARA JADI AHLI SHAKLEE

Berminat menjana pendapat sebagai SID (Shaklee Independent Distributor)?
Pertanyaan serta penyertaan anda sangat dialu-alukan :)
JANA SIDE INCOME DENGAN SHAKLEE

------------------------------------------------------------ 
Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Hubungi saya di feeza.k@gmail.com atau 0133602633 untuk sebarang pertanyaan.

1 comment:

  1. OOhh inilah kuih dinamakan nagasari ... saya serius tak tahu.

    ReplyDelete