Tuesday 4 June 2013

Home » , , » Awas! Bahaya Merokok Sebabkan Osteoporosis

Awas! Bahaya Merokok Sebabkan Osteoporosis

Pagi tadi sambil-sambil drive saya dengar radio. Memang jadi rutin saya masuk kereta je akan on radio. Yelah waktu bila lagi nak dengar radio...keluar je kereta dah tak dengar radio dah...dah busy dengan hal-hal yang lain. Saya cuma dengar dua saluran radio iaitu Mix fm dan Sinar fm.
 
Bukan tentang saluran radio yang saya nak cerita hari ni. Tapi saya tertarik dengan salah satu iklan yang disiarkan oleh Sinar fm...pesanan kesihatan daripada pakar kesihatan Watson tentang merokok boleh sebabkan osteoporosis. Disarankan juga perokok mengambil makanan tambahan yang kaya dengan kalsium, vitamin D dan magnesium untuk menjaga tulang yang sihat.
osteoporosis
Owh ngerinya....
Di Amerika Syarikat, lebih dari 40 juta warganya menderitai atau berisiko tinggi mendapat osteoporosis. The Center for Disease Control and Prevention (CDC) di AS menganggarkan bahawa penyakit yang diakibatkan merokok telah menghabiskan wang negara itu lebih dari $193 million setiap tahun.

Osteoblast vs Osteoclast
Osteoblast vs Osteoclast

Keseimbangan kalsium dalam darah serta kedinamikan dan kesihatan tulang dijaga oleh dua sel yang penting iaitu osteoblast dan osteoclast. Osteoblast merupakan sel tulang yang bertugas untuk membina tulang dengan memasukkan kalsium ke dalam tulang. Manakala osteoclast merupakan sel tulang yang bertugas memakan tisu tulang dengan menarik keluar kalsium dari tulang.

Berdasarkan kajian yang dilakukan di Amerika Syarikat, mereka yang merokok mendorong penghasilan jumlah yang berlebihan dari dua protein yang mendorong pertumbuhan osteoclast. Sekiranya osteoclast lebih aktif, maka BMD (Bone Mass Density) rendah dan osteoporosis boleh berlaku. Oleh kerana itu, perokok berisiko tinggi mendapat osteoporosis.
 

Langkah-Langkah Pencegahan

  • berhenti merokok!
  • pengambilan kalsium sekurang-kurangnya 1,000 mg sehari
  • amalkan gaya hidup yang sihat
    kalsium shaklee
    Kalsium terbaik Shaklee

Pastinya Ostematrix merupakan hadiah terbaik buat perokok kerana pengambilan 4biji Ostematrix sehari membekalkan 1,000mg kalsium yang diperlukan! Ostematrix juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik. Didatangkan dalam bentuk kaplet yang bersaiz kecil dan disalut licin untuk memudahkan ditelan.
 
Tapi dengan ambil Ostematrix bukannya alasan menggalakkan merokok ye. Pastinya merokok tidak baik untuk kesihatan. Seeloknya anda usahakan supaya orang2 tersayang berhenti merokok. Namun diakui, untuk sepenuhnya berhenti dari merokok juga bukan mudah.
 
bongkok tiga
Nak jalan pun terketar-ketar bongkok
Untuk itu, hadiahkanlah orang tersayang Ostematrix. Pastinya anda tidak mahu melihat orang tersayang mendapat osteoporosis akibat merokok bukan.
 
------------------------------------------------------------
Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Hubungi saya di feeza.k@gmail.com atau 0133602633 untuk sebarang pertanyaan.

No comments:

Post a Comment