Tuesday 25 October 2011

Home » , , » Perkara Penting Bagi Pengamal Supplement

Perkara Penting Bagi Pengamal Supplement

Perkara Penting Bagi Pengamal Supplement

Apakah perkara penting itu?

1) Minum 3L air sehari —> jika mengambil natural supplement, kena minum air banyak. Itu adalah rule dia, kalau tidak, anda akan hadapi healing crisis.
2) Pam 3 jam sekali (paling kurang). Buat power pumping jika perlu.
3) Niat ikhlas, doa dan tawakal pada Allah —> kadang2 ada orang tak sabar. Ambil supplement Shaklee dengan tujuan semata2 nak bantu pengeluaran susu cepat2, kemudian tertekan bila tak jadi. Ingatlah rezeki datangnya dari Dia, kita cuma berusaha dan niatkan untuk mengatasi masalah kita…


Kenapa tak rasai apa2 perubahan walau sudah ambil supplement?

1) Tidak merujuk kepada pengedar yang sah. Supplement yang bagus ialah yang mana pengedarnya mampu memberi penerangan secara saintifik tentang produk itu, bukan nak meniaga semata2. Tapi ramai orang kita anggap “Jangan dengar kata2 yang jual vitamin tu, minta pendapat orang lain”. Which is not true. Melainkan orang tu memang tak tahu apa2 tentang vitamin, cuma tahu jual saja.

2) Tidak sabar. Nak cepat sangat tengok perubahan dan tak boleh terima bila lambat. Harus ingat, natural supplement tidak mengandungi perangsang/dadah/steroid. Ia bertindak mengikut keadaan tubuh kita. Kalau tubuh kita banyak sel rosak, maka lambatlah.

3) Berniat tak baik. Untuk mengatasi masalah, misalnya berubat.. niat kita perlulah lurus dan ikhlas menyelesaikan masalah kita. Berharaplah kepada Allah SWT, semoga dengan usaha kita Dia memberi kejayaan.

4) Tidak tahu fungsi vitamin. Ramai ibu menyusu yang mencari milk booster semata2 nak tambah susu, tanpa mengambil kira apa yang ada dalam bahan tersebut. Misalnya pengambilan pil-pil hormon disenaraikan sebagai salah satu cara tambah susu ibu, which is strongly not recommended, unless keadaan2 tertentu. Ramai yang cuma nak “Pil yang boleh tambah susu aje” tanpa menyedari kepentingan vitamin2 lain.

5) Tidak mengamalkan 3 perkara penting di atas. Ambil supplement, tapi tak minum air, tak pam… Sampai bila2 pun susu takkan datang, entah2 diri sendiri yang demam bahana healing crisis (akibat tak cukup air).

Apa yang perlu anda buat?

1) Bersabarlah. Setiap perkara yang elok tu memang makan masa. Kita memerlukan masa 2-3 tahun untuk siapkan sebuah bangunan, tapi satu minit dah cukup untuk memusnahkannya. Jadi, banyakkan sabar, jangan terburu2.

2) Dapatkan nasihat dari pengedar anda. Dapatkan dulu nasihat dari pengedar anda. Pengedar kami tidak diajar untuk menjual ‘asal close sales’, tidak. Kami dilatih memberi konsultansi dan merujuk kepada Pakar Nutrisi Shaklee untuk sebarang masalah. Tidak semua doktor pro-supplement (macam susu ibu juga, tak semua doktor pro-BF).

3) Buat checklist – Pastikan anda mengamalkan 3 benda di atas di samping checklist MUST-DO bagi ibu menyusu.

4) Belajar tentang vitamin – Tak perlu susah2 beli buku tebal2. Ambil masa untuk baca entry2 di blog saya atau mana2 blog yang membicarakan tentang hal yang sama. Mesti ambil tahu tentang vitamin supaya anda tahu apa yang anda makan. Jangan jadi buta, kemudian dengar pula apa kata mereka yang tidak pro vitamin.

5) Betulkan niat. Seolah2 kita nak berubat… Perlulah niat untuk berubat, bukan untuk cari kesalahan perawat itu.
credit to MommyLyna

------------------------------------------------------------
Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Hubungi saya di feeza.k@gmail.com atau 0133602633 untuk sebarang pertanyaan.

No comments:

Post a Comment