Thursday 4 October 2012

Home » , , » Soy Protein Isolated vs Soy Protein Concentrate

Soy Protein Isolated vs Soy Protein Concentrate

Soy Protein Isolated vs Soy Protein Concentrate

Bulan Oktober ni merupakan bulan promo extravaganza ESP (Soy Protein Isolate Powder) atau nama lamanya Energizing Soy Protein. Bagi mereka yang memang peminat setia ESP, sudah pastinya telah merasai kehebatan ESP hasil daripada pengambilan yang konsisten.  
 
 
Saya nak share info tentang soy protein untuk bacaan bersama. Info ni saya petik daripada MommyLyna:
 
Terdapat banyak jenis produk soya di pasaran, selain air soya, tauhu, tempe dan sebagainya. Selain itu soya juga terdapat dalam bentuk tepung seperti protin soya (soy protein). Soy protein juga mempunyai banyak kategori, antaranya soy protein concentrate, textured soy protein dan soy protein isolate.

Apakah beza antara 3 jenis soy protein ini?


Soy protein concentrate adalah protein soya yang diasingkan dari bahan larut air dan lemak dari serbuk kacang soya. Kandungan protein dalam soy protein concentrate dalam 65% dan ia masih ada rasa soya kerana karbohidrat di dalamnya masih ada.
 
Soy protein isolate pula adalah soy protein concentrate yang diasingkan karbohidrat daripadanya, menjadikan ia adalah protin soya paling ‘pure’ dengan kandungan protein lebih kurang 90%.
 
Textured soy protein pula bila tepung protein soya yang melalui proses extrusion yang mana menjadikan teksturnya menjadi padat dan kasar.
 
Perbezaan proses yang dijalankan ke atas soya-soya ini memberi seribu perbezaan terhadap kesan-kesan langsung dan kesan sampingannya.
 
Malah, soy protein isolate juga dihasilkan dengan proses berbeza yang turut memberi kesan kepada khasiat dan kandungan phytonutrien dalam soya tersebut.
 
Antara proses2 yang mengurangkan khasiat malah memberi kesan buruk terhadap soy protein isolate ialah:
  • Diproses dengan suhu tinggi
  • Pengasingan dibuat dengan menggunakan alkohol
  • Penggunaan bahan kimia
 
Oleh itu, kita harus bijak memilih protein soya terbaik untuk diambil sebagai tambahan kepada diet. Pastikan produk soya pilihan anda selamat dari soya-soya yang boleh meningkatkan risiko kanser!
shaklee soy protein
ESP Shaklee, pilihan terbaik!
 

So, jangan ketinggalan mendapatkan produk yang sentiasa laris ni dengan HARGA RUNTUH! Offer ni bukan selama-lamanya. Jangan berlengah lagi dan hubungi saya untuk pesanan sekarang.
 
------------------------------------------------------------
Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Hubungi saya di feeza.k@gmail.com atau 0133602633 untuk sebarang pertanyaan.

No comments:

Post a Comment