Wednesday 31 October 2012

Home » , » Bahaya Asid Folik Sintetik Terhadap Ibu dan Bayi

Bahaya Asid Folik Sintetik Terhadap Ibu dan Bayi

Bahaya Asid Folik Sintetik Terhadap Ibu dan Bayi

Ibu mengandung dan asid folik, yakni sejenis vitamin B yang penting untuk perkembangan bayi dan mengelakkan spina bifida; adalah begitu sinonim. Malah ibu mengandung dibekalkan dengan asid folik oleh doktor.
susu ibu hamil
Asid folik adalah sejenis vitamin B yang mengawalselia sinstesis DNA dan gen. Oleh kerrana itu asid folik amat penting dalam perkembangan fetus. Ia amat penting pada awal kehamilan bagi mengelakkan kerosakan tiub neural, atau spina bifida.
Walau bagaimanapun, 99% asid folik di pasaran adalah dari jenis sintetik. Asid folik yang diperbuat daripada pteroylglutamic acid yang tidak samasekali bersamaan dengan folate, yakni asid folik yang terjadi secara semulajadi dalam tumbuhan seperi bayam, sawi dan brokoli.
Kajian saintifik telah mendedahkan bahawa pengambilan asid folik sintetik memberi kesan sampingan kepada ibu dan bayi yang dikandung:
  • Para pengkaji membuat penelitian ke atas wanita yang mengambil asid folik selama 30 tahun, mereka mendapati wanita2 ini berisiko 2 kali ganda untuk menghidap kanser payudara
  • Satu kajian lain mendapati selepas 10 tahu, wanita yang mengambil asid folik mempunyai 20-30% lebih tinggi risiko untuk mendapat kanser payudara
  • Asid folik sintetik kemungkinan menyumbang kepada ‘penggalak kanser’ dalam tubuh
  • Asid folik sintetik juga dikaitkan dengan peningkatan kanser prostat dan kolorektal
  • Asid folik sintetik semasa mengandung berkait rapat dengan masalah asma di kalangan kanak-kanak, masalah jangkitan saluran pernafasan dan pelbagai masalah kesihatan kanak-kanak
Walaubagaimanapun, asid folik dalam bentuk semulajadi amat penting untuk wanita dan kanak-kanak. Ibu yang mengambil asid folik bukan dari sumber sintetik didapati kurang risiko mengidap ADHD (hyperaktif). Banyak kajian mencadangkan asid folik dalam bentuk folate merendahkan risiko kanser di kalangan kanak-kanak.
Shaklee B Complex dengan asid folik yang mempunyai bioavailabiliti yang tinggi, adalah asid folik natural yang pertama dalam bentuk supplement. Bioavailabiliti adalah keupayaan nutrient tersebut diserap oleh tubuh, dan pastinya ia bukan sintetik.
asid folik
Dapatkan hanya yang terbaik untuk anda (ibu) dan juga bayi yang dikandung. Buatlah pilihan yang tepat.
------------------------------------------------------------
Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Hubungi saya di feeza.k@gmail.com atau 0133602633 untuk sebarang pertanyaan.

No comments:

Post a Comment